Τι είναι η οστεοαρθρίτιδα?

2022-07-12

Του Ευάγγελου Παπαδημητρίου (Ορθοπαιδικού)  Η Οστεοαρθρίτιδα ή όπως αλλιώς την έχουμε ακούσει («αρθρίτιδα», «αρθριτικά», «άλατα στις αρθρώσεις») είναι μια εκφυλιστική πάθηση που επηρεάζει τις αρθρώσεις και παρατηρείται σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Πλήττει κυρίως ανθρώπους μεγαλύτερων ηλικιών, άνω των 60, αλλά μπορεί να εμφανιστεί και νωρίτερα. Αφορά συχνότερα το γόνατο, το ισχίο, την σπονδυλική στήλη και τις μικρές αρθρώσεις του χεριού.

Ποια είναι τα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας;

Στα αρχικά στάδια μπορεί να μην υπάρχουν συμπτώματα. Όταν αναπτύσσονται συμπτώματα περιλαμβάνουν:

• πόνο και δυσκαμψία που επιδεινώνονται όταν η άρθρωση μείνει ακίνητη για αρκετή ώρα
  • οίδημα (πρήξιμο)
  • ήχος τριξίματος στην άρθρωση (κριγμός)

Από τι προκαλείται η οστεοαρθρίτιδα;

Οφείλεται σε σταδιακή εκφύλιση των αρθρώσεων του σώματος. Παράγοντες κινδύνου είναι:

• ηλικία (συχνότερη εμφάνιση μετά την 4η ή 5η δεκαετία της ζωής)
  • φύλο (συχνότερη στις γυναίκες)
  • κληρονομικοί παράγοντες
  • παλαιός τραυματισμός γύρω από την άρθρωση
  • υπερβολική χρήση των αρθρώσεων σε εργασίες και αθλήματα που περιλαμβάνουν επαναλαμβανόμενες κινήσεις
  • παχυσαρκία

Πώς γίνεται η διάγνωση της οστεοαρθρίτιδας;

Από τον κατάλληλο ιατρό που είναι ο Ορθοπαιδικός, ο οποίος αφού λάβει το ιστορικό του ασθενή στη συνέχεια θα προχωρήσει σε λεπτομερή κλινική εξέταση και σε ορισμένες απεικονιστικές εξετάσεις όπως ακτινογραφίες ή μαγνητική τομογραφία (συνήθως αρκούν μόνο οι ακτινογραφίες).

Τι περιλαμβάνει η θεραπεία της οστεοαρθρίτιδας;

Η μοναδική ριζική, οριστική και εγγυημένη λύση για την οστεοαρθρίτιδα είναι το χειρουργείο (ολική αρθροπλαστική). Ωστόσο, δεν είναι όλοι οι ασθενείς άμεσα υποψήφιοι για χειρουργείο, καθώς η νόσος διακρίνεται σε στάδια. Στα αρχικά στάδια της πάθησης προτιμώνται οι συντηρητικές θεραπείες που περιλαμβάνουν αλλαγές στον τρόπο ζωής (απώλεια βάρους, αποφυγή ορισμένων δραστηριοτήτων, ασκήσεις, χρήση μπαστουνιού), παγοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, παυσίπονα, αντιφλεγμονώδη και ενδαρθρικές εγχύσεις κορτιζόνης, υαλουρονικού ή PRP. Αποτυχία της συντηρητικής θεραπείας ή/και προχωρημένο στάδιο της πάθησης οδηγούν στο χειρουργείο. Ο ορθοπαιδικός οφείλει να αναγνωρίσει το στάδιο της νόσου και να ενημερώσει τον ασθενή για το πότε είναι υποψήφιος για χειρουργείο. Ωστόσο, το πότε κάποιος θα χειρουργηθεί είναι απόφαση που την λαμβάνει ο ίδιος, αξιολογώντας την ένταση του πόνου του, την επιδείνωση της ποιότητας ζωής του, την επίδραση στην καθημερινότητά του και γνωρίζοντας ότι τα συμπτώματα θα επιδεινώνονται με την πρόοδο του χρόνου.

Ευάγγελος Παπαδημητρίου

Ορθοπαιδικός Χειρουργός